Ruch na drogach naszego powiatu jest niemal tak duży jak przed wprowadzeniem stanu epidemiologicznego w kraju. Widoczne jest to również w policyjnych statystykach, kolizje zgłaszane są policjantom każdego dnia. W ostatnich dwóch tygodniach doszło również do 3 potrąceń pieszych i 8 potrąceń rowerzystów.

Zielona Góra to od wielu lat miasto przyjazne rowerzystom, przybywa ścieżek rowerowych – również przejazdów przez jezdnię przez które rowerzyści mogą przejechać, a nie prowadzić swój rower. Coraz więcej jest również osób poruszających się po chodnikach i ścieżkach rowerowych na hulajnogach. Od poniedziałku 18 maja do środy 27 maja doszło na terenie naszego powiatu do 3 potrąceń pieszych (jedna osoba na hulajnodze – zgodnie z przepisami traktowana jak pieszy) oraz aż 8 potrąceń rowerzystów! Trzy potrącenia były bardzo poważne i zostały zakwalifikowane jako wypadki.

W poniedziałek 18 maja na ul.Strzeleckiej w Zielonej Górze o godzinie 18.30 mężczyzna jadący rowerem nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu kierującemu Renault Megane. W wyniku zderzenia rowerzysta doznał złamania 4 żeber. Tego samego dnia po godzinie 19.00 pieszy poruszający się na ścieżce rowerowej  przy Al.Wojska Polskiego w Zielonej Górze nagle wtargnął pod jadący rower. Pieszy w wyniku upadku doznał złamania kości ramiennej. 26 maja w Raculi o godzinie 18.50 kierujący BMW nie ustąpił pierwszeństwa 67-letniemu rowerzyście. Uderzenie było tak silne, że mężczyzna ma uszkodzony kręgosłup w odcinku szyjnym.

Zielonogórscy policjanci od wielu lat działają na rzecz poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Prowadzone są zarówno działania na drogach powiatu, jak również wielokrotnie z zarządcami dróg konsultowane są zmiany w infrastrukturze ścieżek rowerowych czy przejść dla pieszych. Jednak wciąż największe znaczenie ma zachowanie samych uczestników ruchu drogowego. Znajomość przepisów, zwracanie uwagi na innych uczestników ruchu a także życzliwość i uprzejmość są najważniejszymi czynnikami zapobiegającymi kolizjom i wypadkom.

Jak widać z przedstawionych wyżej przykładów błędy popełniają zarówno kierujący pojazdami mechanicznymi, jak i piesi oraz rowerzyści.

 

PRZYPOMINAMY:

 

Kierujący pojazdami samochodowymi:  

  •   mają obowiązek zatrzymać się przed przejściem dla pieszych i ustąpić pierwszeństwa pieszemu i rowerzyście znajdującemu się na nim;
  •   nie mogą omijać innych samochodów, które zatrzymały się żeby przypuścić pieszych i rowerzystów;
  •   nie mogą rozpoczynać i kontynuować manewru wyprzedzania przed tymi miejscami;
  •   muszą zachować szczególną ostrożność wykonując manewr skrętu na skrzyżowaniach gdzie jezdnia krzyżuje się z przejściem dla pieszych i ścieżką rowerową;
  •  muszą pamiętać, że rowerzystom zezwolono wyprzedzać wolno jadące pojazdy, z prawej ich strony.

 

Rowerzyści:

  • mają obowiązek poruszać się drogą dla rowerów lub drogą dla rowerów i pieszych;
  • mają zakaz poruszania się po jezdni w przypadku w przypadku gdy jest wyznaczona ścieżka dla rowerów;
  • na drodze wspólnej dla rowerów i pieszych mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszym;
  • rower musi być sprawny technicznie, wyposażony w przynajmniej jeden sprawny hamulec, światło białe z przodu oraz czerwone z tyłu (w warunkach niedostatecznej widoczności), sprawny dzwonek;
  • nie mogą przejeżdżać przez przejście dla pieszych na którym nie ma wyznaczonego przejazdu dla rowerów – mają obowiązek zejść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę jezdni;
  • muszą bezwzględnie stosować się do znaków drogowych umieszczonych na ścieżkach rowerowych – w tym do znaków „ustąp pierwszeństwa”, czy „STOP” coraz częściej ustawianych bezpośrednio przed wjazdem na wyznaczony „przejazd dla rowerzystów”.

 

Piesi:

  • nie mogą przechodzić przez drogę w miejscach poza wyznaczonymi przejściami dla pieszych;
  • mają obowiązek poruszać się chodnikiem – a w przypadku jego braku – poboczem drogi po jej lewej stronie;
  • nie mogą poruszać się po ścieżkach rowerowych przeznaczonych wyłącznie dla rowerzystów;
  • mają obowiązek przed wejściem na jezdnię upewnić się czy mogą bezpiecznie przejść i nie spowodują zagrożenia w ruchu drogowym;

Przypominamy również pieszym i rowerzystom o tym, że warto mieć na ubraniu i rowerze elementy odblaskowe zwiększające widoczność. Badania wskazują, że element odblaskowy co najmniej 10-krotnie zwiększa dystans z jakiego kierujący samochodem jest w stanie zauważyć rowerzystę czy pieszego – dając mu również więcej czasu na zareagowanie.

Pamiętajmy że w zderzeniu z samochodem pieszy i rowerzysta ma dużo mniejsze szanse!

materiały: KMP Zielona Góra