Są takie firmy, których nie można zamknąć na kłódkę i iść na dwutygodniową kwarantannę. Elektrociepłownia jest nawet gotowa do skoszarowania części załogi.

Na wypadek zaostrzenia sytuacji zostało wyznaczone i wyposażone miejsce do skoszarowania pracowników pionu produkcji. Na terenie firmy „zamieszkają” wówczas pracownicy, którzy w systemie dwuzmianowym będą zapewniać nieprzerwaną pracę Elektrociepłowni Zielona Góra. Skoszarowani nie będą mogli opuszczać terenu firmy, nie będzie można ich również odwiedzać. – Pewne i stabilne dostawy prądu i ciepła do odbiorców nie są zagrożone – zapewnia Paweł Pieniążek z ECZG.

Już teraz wchodzącym do zakładu sprawdzana jest temperatura za pomocą kamery termowizyjnej albo termometrów bezdotykowych. Ustawiono dodatkowe dystrybutory środków do dezynfekcji rąk. Odwołano grupowe szkolenia oraz wyjazdy służbowe, ograniczono spotkania z klientami. Biuro obsługi klienta pozostaje zamknięte, sprawy można załatwiać drogą mailową bądź telefoniczną. Zdalnie pracują wszyscy pracownicy, którzy mają taką możliwość.

Podobne obostrzenia wprowadziły inne firmy zajmujące się dystrybucją prądu, wody czy wywózką śmieci. W dbałości o zdrowie pracowników i klientów. Biura obsługi nie działają, sprawy można załatwiać telefonicznie lub przez internet. Kto może, pracuje w domu.

* Woda i ścieki. – Wprowadziliśmy system zastępowalności naszych pracowników. Zostali podzieleni na zespoły, które podlegają wymianie w systemie dwutygodniowym. Wydział produkcji wody oraz wydział oczyszczania ścieków wykonują swoje zadania w sposób ciągły. Wydział sieci wod-kan, który odpowiada głównie za usuwanie awarii i sprawne funkcjonowanie przepompowni ścieków, pracuje w systemie zastępowalności. Obowiązuje on też pracowników biurowych – tłumaczy rzeczniczka spółki Zielonogórskie Wodociągi i Kanalizacja, Monika Turzańska.

ZWiK zawiesiły wykonywanie wcześniej zaplanowanych prac i remontów, jeśli nie zostały uznane one za prace konieczne. Firma do odwołania wstrzymała wymianę i montaż wodomierzy. Wyjątkiem są awarie. Każdy klient ZWiK powinien telefonicznie podać aktualny stan liczników (numer telefonu jest na pisemnym zawiadomieniu wrzuconym do skrzynki pocztowej), jeśli tego nie zrobi, bieżący rachunek zostanie wystawiony na podstawie uśrednienia wcześniejszych wskazań. Płacimy przelewem bankowym.

* Dostawy prądu. – Obecnie pracujemy zdalnie, w trybie rotacyjnym. Jeśli nie ma takiej możliwości, zespoły są dzielone i rozproszone w różnych lokalizacjach – informuje Danuta Tabaka, rzeczniczka prasowa zarządu spółki ENEA Operator.

Wstrzymana została ta część prac inwestycyjnych i eksploatacyjnych, która nie jest konieczna dla zapewnienia optymalnego stanu sieci energetycznej. Inkasenci odczytują tylko liczniki ogólnodostępne, nie wchodzą do domów, służby techniczne zostały przeorganizowane i podzielone, aby zapewnić pełne bezpieczeństwo zarówno im, jak i ciągłości działania firmy.

* Śmieci. – Ograniczyliśmy nasze działania związane z pielęgnacją miejskiej zieleni oraz sprzątaniem. Nasi biurowi pracownicy pracę wykonują zdalnie – mówi Krzysztof Sikora, prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej. – Teraz najważniejsze jest dla nas zapewnienie prawidłowego odbioru odpadów komunalnych, tutaj skoncentrowaliśmy wszystkie siły. Pracownicy zostali wyposażeni w maseczki ochronne oraz rękawice. W firmie są także powszechnie stosowane płyny do dezynfekcji. Śmieciarki i pomieszczenia na wysypisku są systematycznie ozonowane.

(pm)