W tym roku nie zabraknie inwestycji drogowych. W starej części Zielonej Góry szykuje się m.in. przebudowa ulicy Waryńskiego i budowa ul. Ludowej. Odnowionych zostanie też kilkanaście dróg w dzielnicy Nowe Miasto.

Na dniach rozpocznie się remont ulicy Krępowskiej. To odcinek od pętli autobusowej przy ul. Truskawkowej na Chynowie do pierwszych zabudowań w Krępie. Kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami, od połowy marca zostanie wprowadzona tymczasowa organizacja ruchu. Droga będzie otwarta jedynie dla mieszkańców Chynowa, których posesje bezpośrednio przylegają do ulicy Krępowskiej oraz autobusów MZK. Pozostali zmotoryzowani do Krępy dostaną się przez Zawadę. W budżecie na tę inwestycję zabezpieczono blisko 2,5 mln zł. Wykonawcą będzie Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego z Głogowa.

Miasto podpisało już umowę na budowę ul. Świebodzińskiej. To odcinek od stacji paliw BP przy Trasie Północnej do strefy przemysłowej przy ul. Poznańskiej. Wykonawca, firma Musing-Bud ze Szczecina za roboty dostanie 6,1 mln zł. – Droga to najmniejszy koszt tej inwestycji – wyjaśnia Krzysztof Staniszewski, zastępca dyrektora Departamentu Zarządzania Drogami w magistracie. – Gros środków pochłonie kanalizacja deszczowa, którą poprowadzimy nie tylko przy ul. Poznańskiej, dojdzie też do zbiornika zlokalizowanego na północ od ulicy Gorzowskiej. Dzięki temu ściągniemy wodę z ulic Świebodzińskiej i Trasy Północnej i docelowo z ul. Poznańskiej, gdzie planowana jest ścieżka rowerowa, prowadząca od ronda Rady Europy do Truskawkowej.

Droga do centrum zdrowia

Szykuje się przebudowa jezdni ul. Waryńskiego, odcinka od skrzyżowania z ulicą Podgórną aż do ulicy Wyspiańskiego (bez skrzyżowania w sąsiedztwie pływalni). Do poprawki jest dziurawa nawierzchnia jezdni. Zakres inwestycji nie obejmie wymiany oświetlenia, chodników i budowy ścieżek rowerowych. W budżecie na to zadanie jest 2,5 mln zł. Chodzi o poprawę dojazdu do powstającego Centrum Zdrowia Matki i Dziecka. – Przy okazji poprawimy wyjazd z ulicy Wazów w lewo w kierunku szpitala, a także w kierunku ul. Wyspiańskiego – wyjaśnia K. Staniszewski.  – Kierowcy nie mają miejsca, aby „schować się” na środku drogi w pasie rozdzielającym jezdnie. Stworzymy dodatkowy pas do włączenia się do ruchu – zapowiada. –  Ulepszymy wyjazd ze szpitala. Planujemy również zwęzić wschodnią jezdnię ulicy, gdyż aktualne 9 metrów szerokości zachęca kierowców do rozwijania zbyt dużych prędkości, co szczególnie negatywnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu w rejonie przejść dla pieszych i skrzyżowań.

Przetarg na tę inwestycję będzie ogłoszony w ciągu najbliższych miesięcy. Prace zakończą się najprawdopodobniej jesienią.

W planach jest remont ul. Zjednoczenia, odcinek od ronda PCK do wiaduktu (z wyłączeniem odcinków, które powstały przy budowie ulicy Herberta). – Inwestycja stoi pod znakiem zapytania, bo mamy na nią za mało pieniędzy, czyli ok. 2 mln zł. – przyznaje dyrektor K. Staniszewski. – Potrzebujemy przynajmniej dwa razy tyle. Liczymy na dodatkowe środki z oszczędności z innych inwestycji.

Do wymiany jest dziurawa nawierzchnia. Jeżeli wystarczy pieniędzy, po obu stronach jezdni powstaną ścieżki rowerowe. Wtedy połączą się z istniejącymi odcinkami tras rowerowych przy ul. Zjednoczenia (za skrzyżowaniem z ul. Energetyków). Remont nie objąłby wiaduktu. Projekt jest gotowy, być może będzie realizowany „na raty”.

Na ukończeniu jest projekt budowy ulic Budowlanej (na odcinku do ul. Słowiczej) i Uroczej na Jędrzychowie. Budowę wszystkich dróg wywalczyli mieszkańcy w ramach Budżetu Obywatelskiego. Zapisy w planach miejscowego zagospodarowania przestrzennego utrudniały stworzenie dokumentacji. Koszt inwestycji 1 mln zł. Mieszkańcy już nie będą musieli jeździć po błocie.

W trakcie przetargu jest budowa ulic Jaśminowej i Kalinowej na Jędrzychowie (Budżet Obywatelski). Z BO wykonane będą też ulice: Racula-Zbarska, Racula-Lwowska.

Do budowy idzie fragment ul. Lotników (między Zjednoczenia i Trasą Północną, prowadzący do firm). Na części odcinka z gruntówki zamieni się w jezdnię z kostki. Miasto konsultuje budowę z zainteresowanymi firmami.

Na budowę ulicy Ludowej, odcinka od Harcerskiej do Źródlanej (przy nowym osiedlu) w budżecie jest ok. 1 mln zł. Droga obecnie jest częściowo gruntowa.

Poprawią sygnalizację

Miasto myśli o ulepszeniu sygnalizacji świetlnej. Przy współfinansowaniu marketu Tesco, na skrzyżowaniu ulic Energetyków i Elektronowej (zjazd do Teslo), zostanie wydzielony lewoskręt w ulicę Elektronową i zmodernizowana sygnalizacja świetlna.

Do poprawy są programy sygnalizacji świetlnej na tzw. obwodnicy śródmiejskiej na odcinku od ronda PCK do skrzyżowania ulic Lwowskiej i Wrocławskiej. Na wszystkich skrzyżowaniach po drodze, zaczynając od 1 Maja z Łużycką etc. powstaną cztery programy sygnalizacji świetlnej, inne na tzw. szczyt poranny, południowy, popołudniowy i wieczorny. Obecnie działają tak samo, niezależnie od pory dnia.

Kostka brukowa zamiast błota

W dzielnicy Nowe Miasto na dotychczasowych drogach gruntowych kładziona jest kostka brukowa. To zasługa funduszu integracyjnego. Trwa budowa dróg w Przylep-Akacjowa, Przylep-Osiedlowa, Przylep-Wiśniowa, Przylep Kolista, Racula-Jaśminowa, wymieniana jest nawierzchnia na pętli autobusowej w Ługowie.

W trakcie przetargu na roboty budowlane jest ul. Przylep-Szewska.

W planach są budowy dróg przy ulicach Racula-Solarzów (wkrótce przetarg), Przylep-Kokosowa, Sucha (likwidacja tzw. kocich łbów pomiędzy budynkiem Ochotniczej Straży Pożarnej, a osiedlem domków jednorodzinnych). Pierwszy przetarg na tę ostatnią inwestycję unieważniono, bo firmy zażyczyły sobie zbyt dużo.

Magistrat przymierza się do remontów na ulicach: Drzonków-Przytulna. Nowy Kisielin (m.in. Sosnowa, Jesionowa), drodze Jany-Stożne (fundusz integracyjny), Stary Kisielin-Okrężna (drugi odcinek), Krępa-Sportowa, Drzonków-Modrzewiowa-Zmienna (krótki odcinek).