Miasto ogłosiło przetarg na chowane słupki uniemożliwiające swobodny wjazd na deptak. Będzie bezpieczniej.

Od lat zielonogórzanie skarżą się, że deptak zamienił się w trasę szybkiego ruchu.

– Od dłuższego czasu, podczas spaceru po deptaku, irytowały mnie jeżdżące po nim samochody. Jest ich za dużo. Jestem przekonany, że ten problem w końcu rozwiążemy i mieszkańcy będą zadowoleni – mówił w Łączniku Zielonogórskim prezydent Janusz Kubicki.

Obecnie prawo do przejazdu po deptaku mają mieszkańcy, firmy kurierskie i dostawcy towarów do sklepów (w określonych godzinach). Podczas policyjnych kontroli okazuje się, że wiele osób nie ma stosownych zezwoleń. Chowające się słupki mają pomóc w rozwiązaniu tego problemu.

Magistrat opracował koncepcję, jak taki system powinien wyglądać i gdzie powinny być zamontowane blokady. Na podstawie tej koncepcji Biuro Projektowe ASP przygotowało projekt.

– Łącznie wskazaliśmy 23 lokalizacje – wyjaśnia Michał Bela z Departamentu Inwestycji Miejskich. – W 12 miejscach zamontujemy blokady z słupkami chowanymi elektromechanicznie (blokada systemowa), a w kolejnych 11 blokady ze słupkami stałymi lub wykręcanymi oraz elementami małej architektury np. donicami.

Ponadto w sześciu lokalizacjach zaprojektowano dodatkowe punkty kamerowe i kamery jako uzupełnienie istniejącego systemu monitoringu.

Koszt jednego chowanego słupka elektromechanicznego to ok. 20 tys. zł. Kiedy podjeżdża do niego uprawniony samochód, słupek błyskawicznie się chowa pod ziemię. Dzięki czujnikom, w chwilę po przejechaniu auta, od razu się podnosi. Nie da rady przejechać na gapę za pierwszym kierowcą. Ryzykanci muszą się liczyć z możliwością zawiśnięcia na podnoszącej się blokadzie. Zapłacą też mandat, pokryją koszty remontu uszkodzonego słupka.

Gdy przez deptak będzie jechać straż pożarna lub pogotowie ratunkowe, wystarczy np. krótki sygnał dźwiękowy i słupki się opuszczą. Po zmianach na starówkę nadal wjadą pojazdy uprawnione np. mieszkańców.

Chowany słupek ma mieć ok. 80 cm wysokości. Powinien uniemożliwić przejazd również ciężarówce, która nie będzie mogła go wyłamać. Takie rozwiązanie będzie bardzo przydatne przy organizacji masowych imprez, bo wówczas nie trzeba będzie ustawiać dodatkowych betonowych zapór. Słupki znajdą się na wszystkich wjazdach na deptak. Nie będzie szansy na ominięcie blokady bocznym wjazdem.

Kamery przy blokadach

System będzie kontrolowany przez całą dobę przez Centrum Monitoringu. W tym celu słupki zostaną zlokalizowane w sąsiedztwie punktów kamerowych (PK) i punktów dystrybucji monitoringu wizyjnego. Konieczna będzie rozbudowa istniejącej infrastruktury monitoringu o dodatkowe elementy.

– Nowo powstała infrastruktura zapewni stworzenie specjalnej strefy o znacznie podwyższonym bezpieczeństwie dla zgromadzeń, imprez masowych i osób przebywających na tym obszarze oraz selektywną kontrolę pojazdów – dodaje Monika Krajewska, zastępca dyrektora Departamentu Inwestycji Miejskich.

Teren objęty projektem wpisano do rejestru zabytków i podlega ochronie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania.

System blokad, podobnie jak monitoring sfinansowany zostanie z unijnych pieniędzy w ramach rewitalizacji. Będzie bezpieczniej.

– Nareszcie! – z westchnieniem ulgi w głosie skomentował radny Andrzej Brachmański (Zielona Razem), który zabiegał o wprowadzenie słupków blokujących wjazd na deptak.  Jego klubowy kolega Robert Górski dodaje: – Kierowcy, którzy przestrzegają dotychczasowych zasad ruchu drogowego nie mają się czego obawiać. Dzięki nowym rozwiązaniom ukrócimy cwaniactwo drogowe kierowców ignorujących przepisy np. o strefie płatnego postoju w centrum Zielonej Góry – podkreśla.

Blokady ruchu kołowego – lokalizacje

1.Kupiecka – Ciesielska – 2 słupki ruchome

2.Kupiecka – Boh. Westerplatte – 2 słupki ruchome

3.pl. Powstańców Wielkopolskich – Kupiecka – 2 słupki ruchome

4. dr. Pieniężnego – Niepodległości – 2 słupki ruchome

5. dr. Pieniężnego – Kazimierza Wielkiego – 2 słupki stałe

6. Niepodległości – Bankowa – 3 słupki ruchome

7. Krawiecka – Masarska – 1 słupek ruchomy

8. Jedności – Pod Filarami – 2 słupki ruchome

9. Sobieskiego – 30 Maja – 2 słupki ruchome i kamera

10. Mickiewicza – Lisowskiego – 1 słupek ruchomy

11. Kościelna – Św. Jadwigi – mała architektura i kamera

12. al. Niepodległości – ul. Pod Topolami – mała architektura i kamera

12b. al. Niepodległości między nr 8/10 – mała architektura i kamera

13. ul. Mickiewicz – św. Jadwigi –  mała architektura i kamera

14. ul. Lisowskiego-Stary Rynek – mała architektura i kamera

15. Plac Bohaterów – mała architektura

16. pl. Teatralny – ul. dr Pieniężnego –  słupki ruchome

17. pl. Teatralny –  Przedszkole – słupki ruchome i kamera

18.a – Plac przy Filharmonii – mała architektura

18b. Plac przy Filharmonii – mała architektura

18c. Plac przy Filharmonii – mała architektura

19.  Plac przy B.C – mała architektura

20. Plac Bohaterów (zatoka) – mała architektura

(rk)-WZG