Owszem, wyruszysz koleją, ale do Winnego Grodu dostaniesz się… autokarem. Od 16 marca między Zbąszynkiem a Zieloną Górą ruszy zastępcza komunikacja autobusowa. Przyczyna: remont linii kolejowej i stuletniego mostu kolejowego w Pomorsku.

O tym, że na wspomnianej trasie pojawią się jeszcze przeszkody, kolejarze wiedzieli od dawna. – Wynikają z realizacji projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 358 Zbąszynek-Gubin na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk – II etap” – wyjaśnia Piotr Tykwiński, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji urzędu marszałkowskiego.

Wspomniany odcinek wykorzystują m.in. pociągi TLK kursujące między Zieloną Górą a Poznaniem. Zbliżający się milowymi krokami remont jest kontynuacją prac na linii nr 358 wykonanych w latach 2010-2013. Wtedy między Pomorskiem i Przylepem wybudowano łącznicę. Dzięki niej pociągi zaczęły omijać Czerwieńsk, a podróżni zaoszczędzili około pół godziny. We wrześniu ub.r. PKP PLK podpisały umowę z Przedsiębiorstwem Wielobranżowym Eco-Baza na kontynuację tamtych prac. Firma zmodernizuje tory na 42-kilometrowym odcinku Czerwieńsk-Sulechów-Babimost-Zbąszynek.

 

Tory i most do naprawy

 

– Zamontujemy elektrycznie ogrzewane rozjazdy, które umożliwią ruch kolejowy w trudnych warunkach zimowych. Bezpieczeństwo i sprawne przejazdy pociągów zapewni nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Na stacjach Sulechów i Babimost przebudowane zostaną układy torowe, które zwiększą przepustowość linii. Umożliwi to przewoźnikom uruchomienie dodatkowych połączeń. Przebudowane i unowocześnione zostaną również perony w Sulechowie i Babimoście – najważniejsze z planowanych prac wymienia Radosław Śledziński z zespołu prasowego PKP PLK. Łącznie mają kosztować 106 mln zł, a sfinansowane zostaną ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubuskiego, Funduszu Kolejowego oraz środków własnych PLK. Po zmodernizowanej „żelaznej drodze” Zbąszynek-Czerwieńsk nie tylko będzie mogło jeździć więcej pociągów, pojadą też szybciej, nawet z prędkością 120 km/h.

W tym samym czasie gruntowny remont przejdzie również most kolejowy na Odrze w okolicy Pomorska, położony na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk. Wiekiem bije na głowę nawet stary most w Cigacicach, bo ma ponad sto lat. Urokliwy, położony wśród podzielonogórskich lasów, z dala od ludzkich osad, z uwagi na zły stan techniczny od dawna jest prawdziwym utrapieniem kolejarzy. Ale już niebawem konstrukcja obiektu zostanie częściowo rozebrana i odtworzona. Renowacja obejmie także stalowe przęsła (jest ich 17), które dodatkowo zostaną zabezpieczone przed korozją. W moście wymienione zostaną wszystkie uszkodzone elementy. Na jego modernizację zabezpieczono 32 mln zł. W tej chwili kończy się procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy.

– Wykonane prace zapewnią sprawny i bezpieczny ruch pociągów w przyszłości – podsumowuje R. Śledziński. I dodaje: – Remont linii kolejowej na odcinku Zbąszynek-Czerwieńsk potrwa do połowy 2022 r.

 

Autobusy do listopada

 

Utrudnień komunikacyjnych należy się spodziewać już na dniach.

– Z uwagi na fakt, iż linia 358 jest jednotorowa, prace modernizacyjne wymagają wstrzymania ruchu pociągów i wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Zielona Góra Główna-Zbąszynek. Utrudnienia w podróży w kierunku Poznania i Gorzowa Wlkp. rozpoczną się od 16 marca br. Podróżni będą przesiadać się z autobusów do pociągów i odwrotnie, na stacji w Zbąszynku. Czas przejazdu na odcinku Zielona Góra Główna-Poznań Główny wydłuży się o nieco ponad 10 minut, a na odcinku Zielona Góra-Gorzów Wlkp. o około 20 minut. Z nowym rozkładem jazdy pociągów już dziś można zapoznać się na stronie portalpasazera.pl – informuje dyrektor Tykwiński.

Z nowego rozkładu jazdy (który rzeczywiście jest już dostępny) wynika, że autobusy w Zbąszynku będą wyruszać sprzed budynku dworca PKP (pl. Dworcowy 4 u zbiegu ulic Kosieczyńska i PCK), natomiast w Zielonej Górze z centrum przesiadkowego przy rondzie Henryka Maćkowiaka. Za organizację autobusowej komunikacji zastępczej odpowiadają poszczególni przewoźnicy.

Jak długo będziemy się przesiadać z pociągów na autobusy i z autobusów na pociągi?

– Do listopada 2020 r. – w imieniu PKP PLK deklaruje R. Śledziński i dodaje: – … choć do zakończenia modernizacji będzie jeszcze bardzo daleko. Remont chcemy prowadzić w taki sposób, żeby do listopada zakończyć wszystkie prace związane z przejezdnością wspomnianego odcinka. Nie ukrywam, że ten termin to prawdziwe wyzwanie dla wykonawców. Organizacja prac na moście i na linii 358 przypomina ekwilibrystykę, bo to przecież jeden tor… Ale mamy nadzieję, że ten listopad się uda!

 

Na prawo most, na lewo most

 

… a dołem Odra płynie. Mniej więcej za trzy miesiące rozpocznie się też gruntowny remont innego podzielonogórskiego mostu kolejowego – tego w Nietkowicach. Położony jest między przystankami Nietkowice i Czerwieńsk, na linii kolejowej nr 273 Wrocław-Szczecin. Podobnie jak ten w Pomorsku ma ponad sto lat, a jego stan techniczny jest daleki od zadowalającego. Prace na tym moście będą trwały trzy lata, ale – jak zapewnia rzecznik PKP PLK – nie będą wymagały uruchomienia komunikacji zastępczej. Przez most biegną bowiem dwa tory i najpierw odbędzie się remont przeprawy, przez którą przechodzi jeden z nich.

(el)