Dzisiaj (23.07) miasto podpisało list intencyjny o współpracy ze Stowarzyszeniem Polska Izba Rozwoju Elektromobilności.

Podpisanie listu intencyjnego pomiędzy Miastem Zielona Góra a Stowarzyszeniem Polska Izba Rozwoju Elektromobilności – 23.07.2020

Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) to organizacja pozarządowa, której głównym celem jest zwiększenie ilości pojazdów elektrycznych w Polsce oraz kreowanie optymalnych warunków do rozwoju rzeczywistej elektromobilności w miastach. Partnerami PIRE są jednostki samorządu terytorialnego, firmy z branży e-mobility, organizacje pozarządowe, środowisko akademickie oraz przedsiębiorstwa technologiczne.

Opublikowany przez Miasto Zielona Góra Czwartek, 23 lipca 2020

Polska Izba Rozwoju Elektromobilności (PIRE) jest organizacją pozarządową, głównym celem jej działalności jest zwiększenie ilości pojazdów elektrycznych w Polsce, jak również kreowanie warunków do rozwoju rzeczywistej elektromobilności w miastach.

Partnerami PIRE są jednostki samorządu terytorialnego, firmy z branży e-mobility, organizacje pozarządowe, środowisko akademickie i przedsiębiorstwa technologiczne.

Obraz może zawierać: 2 osoby
fot. Monika Zapotoczna UM

Miasto liderem w elektromobilności

– Zielona Góra jest liderem w Polsce we wprowadzaniu elektromobilności w szczególności w komunikacji miejskiej (elektryczne autobusy – red.) – mówił wiceprezydent Dariusz Lesicki. – Palma pierwszeństwa powinna pozostać w naszym mieście, dlatego podpisujemy to porozumienie o współpracy. Chcemy doprowadzić do tego, aby w 2025 r. po mieście poruszało się 1000 samochodów napędzanych elektrycznie. Zamierzamy też zintegrować firmy zainteresowane tym, aby Zielona Góra rozwijała się jako miasto elektromobilne – podkreślił. – A mam tu na myśli np. korporacje taksówkarskie i przedsiębiorstwa budujące infrastrukturę techniczną np. stacje ładowania pojazdów.

Obraz może zawierać: tekst

Zielona Góra jest pierwszym miastem w Polsce, które podpisuje porozumienie z PIRE.

– Nasza organizacja wyrosła z firmy EkoEnergetyka-Polska – wyjaśnił Krzysztof Burda, prezes zarządu Stowarzyszenia Polska Izba Rozwoju Elektromobilności. – Realizując projekty zauważyliśmy, że Europa przewyższa nas nie tylko w ilości pojazdów elektrycznych, ale i rozwoju potrzebnej infrastruktury do ich obsługi. Postanowiliśmy razem z samorządami to zmienić.

 

Samochody elektryczne trudno dostać – to się ma zmienić!

PIRE planuje wspomagać samorządy w budowaniu tzw. ekosystemów dla elektromobilności i zachęcać korporacje taksówkarskie, firmy kurierskie i osoby prywatne do zakupu pojazdów napędzanych elektryczne. Obecnie jest problem z ich dostępnością na rynku, dlatego jak zapowiada prezes K. Burda, PIRE będzie rozmawiać o tym z producentami i importerami samochodów. – W tej chwili zakup floty dziesięciu pojazdów dla firmy to nie lada wyzwanie – zaznaczył. – Zielona Góra jest liderem w Polsce w elektryfikacji transportu publicznego.  Europa bardzo naciska na to, aby wypełnić porozumienie klimatyczne z Paryża zapowiadające obniżkę emisji dwutlenku węgla we wszystkich gałęziach gospodarki, ze szczególnym uwzględnieniem transportu. Zielona Góra ma stać się modelowym przykładem rozwoju elektromobilności.

Obraz może zawierać: samochód, tekst i na zewnątrz

Stacje szybkiego ładowania

W mieście powstaną tzw. huby ładowania (pięć sztuk).czyli stacje szybkiego ładowania pojazdów o łącznej mocy ponad 3000 kilowatów. Pojazd odzyska moc już nawet po 20 minutach, maksymalnie może potrwać to do godziny. To rozwiązanie pozwoli też na łatwy i szybki dostęp do infrastruktury, także osobom które nie posiadają garaży i nie miałyby gdzie zamontować ładowarki. Pierwsza hubę ładowania zainstalowano już na terenie miejskiej strefy gospodarczej w Nowym Kisielinie.

Na koniec 2019 r. w mieście zarejestrowano 37 pojazdów z tzw. zielonymi tablicami. Co miesiąc dochodzą kolejne. I jak szacuje prezes K. Burda obecnie jest ich ok. 50.

Po Zielonej Górze jeżdżą taksówki elektryczne Evit Electric Taxi. Dobry przykład daje Warszawa, jedna z tamtejszych firm kurierskich wymieniła flotę na elektryczną.

PIRE planuje co roku organizować w Zielonej Górze kongres elektromobilności. Stowarzyszenie będzie zachęcać inne miasta do przyłączenia się do tej inicjatywy.

Tymczasem, Zielona Góra planuje położyć kolejną cegiełkę w rozwoju elektromobilności, w planach jest zakup 12 kolejnych autobusów na prąd dla MZK.

Obraz może zawierać: samochód i na zewnątrz

(rk)-WZG