Obydwa przedsiębiorstwa powstały w Zielonej Górze od zera. Zajmują się nowoczesnymi technologiami i chwalą się ważnymi kontraktami. LUG oświetli Warszawę a Ekoenergetyka dostarczy ładowarki autobusowe do Paryża.

Te ważne kontrakty zostały zawarte w zeszłym tygodniu.

– To dla firmy LUG jest wielki dzień, nie tylko z powodu wartości kontraktu, który będziemy realizowali. Dla nas istotne jest to, że zrealizujemy w stolicy największy projekt oświetleniowy w Polsce – mówił Ryszard Wtorkowski, prezes LUG Light Factory, podczas konferencji prasowej w warszawskim ratuszu, zorganizowanej w środę, 13 stycznia. – Wygraliśmy z wielkimi koncernami zagranicznymi. Dobrze, że polska firma świeci w Polsce.

– Ceny prądu rosną lawinowo i dlatego takie rozwiązania, jakie chcemy zastosować są potrzebne, by oszczędzać pieniądze. Inwestycja zwróci się w ciągu dwóch lat – mówił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. – To jest inteligentne rozwiązanie. W momencie pojawienia się jakiejkolwiek awarii, natychmiast będą o niej wiedzieli specjaliści i będą mogli zaraz reagować.

40 tys. opraw do wymiany

Zakres umowy obejmuje wymianę oświetlenia na głównych ulicach Warszawy, jednak w planach jest jeszcze zmiana oświetlenia na wysokich masztach na węzłach drogowych oraz na zabytkowych ulicach miasta. Wymianie będzie podlegać blisko 40 tys. opraw ulicznych, które zostaną zaprojektowane i wykonane przez LUG Light Factory Sp. z o.o. zgodnie z indywidualnym projektem opracowanym specjalnie dla Warszawy. Spółka będzie odpowiedzialna za realizację umowy od etapu projektu i certyfikacji, poprzez produkcję, do finalnej dostawy i wdrożenia systemu zdalnej kontroli.

Całkowita wartość umowy wynosi 32,08 mln zł brutto. W kontrakcie zapisano także możliwość skorzystania z „prawa opcji” co oznacza, że bez dodatkowego przetargu miasto będzie mogło zwiększyć zamówienie o kolejne oprawy LED o wartości 5 mln zł brutto. Umowa będzie realizowana w latach 2021-2022.

– Realizujemy wiele projektów infrastrukturalnych w Polsce, w Europie, Azji, Afryce i Ameryce Południowej. Jednak kontrakt na wymianę blisko 40 tys. opraw w Warszawie jest dla nas strategiczny zarówno z punktu widzenia jego wartości, jak również prestiżu – podkreśla R. Wtorkowski.

Wielkie oszczędności

To jeden z największych kontraktów tego rodzaju w Europie. Więcej, bo 56 tys. opraw wymieniono dotychczas w Manchesterze, a obecnie trwa wymiana 60 tys. opraw w Wiedniu. Inwestycja obejmie wszystkie dzielnice Warszawy. To projekt na ogromną skalę, do tej pory podobnych wymian było dużo, lecz dotyczyły jednorazowo kilkunastu, najwyżej kilkudziesięciu opraw. Tym razem wymiana obejmie wszystkie punkty świetlne, za które odpowiada Zarząd Dróg Miejskich, a które dotąd nie zostały wymienione. Wymiana opraw pozwoli ograniczyć zużycie energii elektrycznej o 33 GWh – rachunki za prąd zmniejszą się o ponad 17,5 mln zł rocznie.

Nad Sekwanę trafią 274 stacje

W tym samym czasie gdy LUG cieszył się z kontraktu w Warszawie, Ekoenergetyka poinformowała, że wygrała przetarg na dostarczenie 274 urządzeń o mocy 90 kW każde. To oznacza, że w rezultacie infrastruktura ładowania będzie dysponowała mocą niemal 24,5 MW! Zgodnie z umową z Régie Autonome des Transports Parisiens ładowarki trafią do dwóch paryskich zajezdni – Centre Bus de Lilas oraz Pleyel – będą występowały aż w trzech konfiguracjach.

– Produkowane przez nas stacje ładowania dopasowujemy do konkretnych wymagań klienta zarówno pod względem technicznym, jak i wizualnym. Nowoczesną infrastrukturę ładowania autobusów elektrycznych, która znajdzie się w Paryżu, przygotowujemy zgodnie z wymaganiami RATP – podkreśla Maciej Wojeński, wiceprezes zarządu Ekoenergetyka-Polska S.A.

Infrastruktura najwyższej klasy

Francuski operator nie pierwszy raz podejmuje współpracę z zielonogórską firmą. Już w 2018 roku oba podmioty podpisały kontrakt na dostawę stacji ładowania do najbardziej zaludnionego regionu kraju Île-de-France (aglomeracja paryska). Ekoenergetyka dostarczyła do Paryża 96 stacji ładowania.

To było pierwsze zamówienie na rynku francuskim, w dodatku kontrakt z jednym z największych operatorów we Francji. RATP chce do 2025 r. całkowicie zrezygnować z autobusów napędzanych silnikami diesla.

– Umowy z międzynarodowymi, dużymi operatorami w największych miastach Europy, tak jak w przypadku RATP i Paryża, to jeden z elementów strategii rozwoju. Konsekwentnie dążyliśmy do globalizacji przedsiębiorstwa, rozbudowywaliśmy centra badawcze i zwiększaliśmy zdolności produkcyjne, by realizować coraz większe kontrakty – mówi Bartosz Kubik, jeden z założycieli spółki, która zatrudnia ok. 400 osób.

 

Fot. Piotr Jędzura - Rozbudowywaliśmy centra badawcze i zwiększaliśmy zdolności produkcyjne, by realizować coraz większe kontrakty – mówi Bartosz Kubik, jeden z założycieli Ekoenergetyki
Fot. Piotr Jędzura
– Rozbudowywaliśmy centra badawcze i zwiększaliśmy zdolności produkcyjne, by realizować coraz większe kontrakty – mówi Bartosz Kubik, jeden z założycieli Ekoenergetyki

Gazele Biznesu

W najnowszym rankingu Gazel Biznesu, organizowanym przez Puls Biznesu, Ekoenergetyka została doceniona jako jedno z trzech najlepszych przedsiębiorstw w Polsce. W tym roku w konkursie wzięło udział ponad 4700 firm. To nie pierwsze takie wyróżnienie. W roku poprzednim firma uplasowała się również na trzecim miejscu. Ranking tworzony jest przez Puls Biznesu od 20 lat. Bazuje na najbardziej obiektywnych kryteriach – wynikach finansowych.

(tc)-ŁZ