28 sierpnia zakończył się szósty obóz naukowy ADAMED SmartUP dla uzdolnionej młodzieży. Wśród 50 nastolatków, biorących w nim udział, 5 uczniów pochodzi z woj. lubuskiego. Ostatnie dwa tygodnie wakacji zdecydowali się spędzić na nauce biologii molekularnej i fizyki kwantowej, robotyki i nanotechnologii czy podstaw nauk medycznych. Z prowadzącymi zajęcia łączyli się jednak z własnych domów – wyjątkowo tegoroczny obóz był wydarzeniem online.

 Rokrocznie uczestnicy programu ADAMED SmartUP spędzają dwa letnie tygodnie na poszerzeniu swoich horyzontów i rozwijaniu zainteresowań w ramach obozu naukowego. Do tej pory odbywał się on w Warszawie, a uczniowie pracowali m.in. w laboratoriach Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

W związku z pandemią COVID-19, Fundacja Adamed, będącą organizatorem programu, podjęła decyzję o zmianie formuły obozu ze stacjonarnej na online. Tym razem więc miejscem nauki była na równi Ziemia Lubuska, jak i reszta Polski. W gronie uczestników znaleźli się m.in. Hubert Kubiszewski z Międzyrzecza oraz Patrycja Płachta ze Strzelec Krajeńskich oraz Zuzanna Kozłowska, Michał Radczyc i Bartosz Walkowski z Zielonej Góry.

 

Zdalne zajęcia praktyczne

Forma online wydarzenia nie wpłynęła jednak na ogromną wagę przykładaną przez organizatorów do aspektu ćwiczeń praktycznych i samodzielnego przeprowadzania eksperymentów oraz pracy w grupie i integracji uczestników. Uczniowie w swoich zaimprowizowanych domowych laboratoriach, dzięki przesłanym pomocom naukowym, uczyli się m.in. szycia chirurgicznego, analizowali skład różnych roztworów czy programowali roboty. Wzięci pod skrzydła wybitnych ekspertów w swoich dziedzinach, pracowali podzieleni na cztery grupy: chemia i biochemia, medycyna i nauki medyczne, inżynieria i robotyka oraz fizyka i nowe technologie.

– Było intensywnie, ponieważ każdy dzień wypełniony masą zajęć, ale to bardzo dobrze. Nauczyłem się sporo na warsztatach. Bardzo podobała mi się właśnie ta część praktyczna, kiedy mogliśmy coś zrobić samodzielnie, na swoim stole, zobaczyć, jak to działa. Wiedzieliśmy, że jest to ta nauka, którą wykonywalibyśmy w laboratorium – opowiada Hubert Kubiszewski z grupy chemia i biochemia.

– Te dwa tygodnie bardzo szybko upłynęły. Jestem pod ich dużym wrażeniem. Atrakcyjne były same scenariusze zajęć, ale wartościowe były też wszystkie dygresje i aspekty praktyczne wchodzące w ich trakcie. Poznałem też mnóstwo cudownych osób. Oprócz zajęć programowych mieliśmy też sporo okazji do integracji po godzinach – wspomina Bartosz Walkowski z grupy medycznej.

 W trakcie dwóch tygodni uczestnicy wykazali się olbrzymim zaangażowaniem. Aktywnie brali udział w zajęciach i wykładach, podejmowali dyskusje z prowadzącymi, a „po godzinach” długo rozmawiali we własnym gronie o swoich zainteresowaniach i inspiracjach.

– Z naszymi nowymi absolwentami udowodniliśmy, że nauka online może być bardzo interaktywna i praktyczna, także w kontekście zadań manualnych. Jestem też przekonana, że tegoroczni uczestnicy obozu, pomimo odległości świetnie się poznali, a nawet zaprzyjaźnili i dołączają teraz do społeczności ADAMED SmartUP jako naprawdę zgrana grupa – podkreśla Kierownik programu ADAMED SmartUP, Martyna Strupczewska.

 

Nie samą nauką naukowiec żyje

 Uczniowie, biorący udział w obozie, należą do najbardziej utalentowanych w Polsce. Ogromną wartością tej inicjatywy jest dla nich możliwość poznania rówieśników, podzielających ich pasję do nauki i wymiana z nimi swoich doświadczeń. Dlatego od początku programu organizatorzy przykładali dużą wagę do integracji środowiska młodych naukowców, przyszłych liderów innowacji. Elementem tych działań jest stworzenie dla nich przestrzeni do aktywnego spędzenia ze sobą czasu poza wykładami i zajęciami stricte naukowymi. Wśród absolwentów programu dobrze znane i wspominane są np. warsztaty kulinarne. W ubiegłym roku zaś w trakcie obozu powstał nawet chór ADAMED SmartUP. Także teraz w formie online uczestnicy mieli szansę na dobrą zabawę o pozanaukowym charakterze. Brali udział m.in. w ćwiczeniach retorycznych i fotograficznych, a także w zajęciach tanecznych i sportowych organizowanych przez absolwentów poprzednich edycji.

 Część nowych absolwentów od razu po obozie wraca do szkoły, część zmierza już na uczelnie wyższe. Jednak niezależnie od tego, gdzie będą się teraz uczyć, deklarują gotowość na nowe wyzwania i śmiało zamierzają realizować swoje naukowe plany.

– Od kilku dni wiem, że jestem już studentem Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku lekarskim i już nie mogę się doczekać zajęć. W trakcie zajęć obozowych z biochemii poznałem farmakologiczną odsłonę medycynę i zainspirowało mnie do rozważań nad taką specjalizacją w przyszłości – zdradza Bartosz Walkowski.

– Myślę, że z obozu wyniosę na pewno nowe kontakty z ludźmi. Zajęcia przekonały mnie też, żeby w przyszłości iść na medycynę. Wcześnie miałem duży dylemat czy wybrać inżynierię chemiczną czy właśnie medycynę. Przede mną jeszcze dwa lata liceum, ale mam w planach kilka projektów naukowych, które chciałbym zrealizować w ramach stażu – dodaje natomiast Hubert Kubiszewski.

 

Szansa na opiekę mentorską i stypendium

 Zakończony właśnie obóz nie zamyka jeszcze 6. edycji programu. Spośród jego uczestników zostanie wybranych dziesięciu laureatów nagrody głównej, którzy w nadchodzącym roku szkolnym otrzymają możliwość udziału w indywidualnych konsultacjach edukacyjnych. Przez dziesięć miesięcy pod opieką mentora, który pomoże im w rozwoju w wybranym kierunku, będą uczestniczyć w dostosowanych do ich potrzeb zajęciach dodatkowych, wyjazdach czy stażach. Po roku trojgu z nich przyznane zostanie stypendium finansowe do wykorzystania na dowolny cel związany z naukową karierą.

Na udział w obozie i konsultacjach w przyszłym roku mają szansę wszyscy uczniowie szkół ponadpodstawowych w Polsce, w wieku 14-19 lat. Rejestracja do 7. edycji programu ADAMED SmartUP startuje już 1 września br.

***

ADAMED SmartUP to program naukowo-edukacyjny skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych, mający na celu popularyzację nauk ścisłych i przyrodniczych oraz wsparcie rozwoju pasji i zainteresowań szczególnie uzdolnionej młodzieży. Podstawą inicjatywy jest platforma internetowa www.adamedsmartup.pl oraz program stypendialny przeznaczony dla osób w wieku 14-19 lat. Program patronatem honorowym objęli: Minister Edukacji Narodowej, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Instytut Badań Edukacyjnych, Narodowe Centrum Nauki, Politechnika Warszawska, Politechnika Śląska, Polska Akademia Nauk, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Uniwersytet Warszawski, Warszawski Uniwersytet Medyczny oraz Akademia Morska w Szczecinie.

Organizatorem programu ADAMED SmartUP jest Fundacja Adamed, której celem jest wspieranie działalności badawczo-rozwojowej, naukowej i oświatowej, popularyzacja nauki oraz wsparcie rozwoju młodzieży i środowiska naukowego.

Mikołaj RutkowskI - Biuro prasowe programu ADAMED SmartUP